DIVERSITY&INCLUSION

DIVERSITY, EQUITY & INCLUSION

Wdrażanie polityki Diversity&Inclusion w biznesie

Podstawowym zagadnieniem biznesowym jest zdefiniowanie zwrotu „DE&I” na który składają się następujące elementy:

  1. Diversity – „Różnorodność” – zdefiniowana jako budowanie zespołów zróżnicowanych pod względem cech, np. takich jak płeć, wiek, narodowość, status społeczny czy umiejętności.
  2. Equity – „Równość” – zdefiniowana jako zapewnienie wszystkim pracownikom równej szansy i traktowania, niezależnie od ich cech czy pochodzenia.
  3. Inclusion – „Inkluzywność” – zdefiniowana jako stworzenie otoczenia, w którym wszyscy pracownicy czują się akceptowani, szanowani i doceniani, niezależnie od swoich różnic.

 

Korzyści płynące z poszczególnych elementów „DE&I”:

  1. Diversity („Różnorodność”) – Różnorodne zespoły są bardziej efektywne i elastyczne w rozwiązywaniu problemów oraz podejmowaniu decyzji;
  2. Equity („Równość”) – eliminowanie barier i zapewnianie równego dostępu do zasobów, szkoleń i możliwości awansu sprzyja uczciwemu oraz sprawiedliwemu środowisku pracy.
  3. Inclusion („Inkluzywność”) – sprzyja zwiększeniu motywacji, zaangażowania i lojalności pracowników. Ponadto, inkluzywne środowisko pracy przyciąga różnorodne talenty, co może stanowić konkurencyjną przewagę dla organizacji na rynku pracy.

Wdrożenie w praktyce

Równość, różnorodność i inkluzywność w miejscu pracy nie powinny być jedynie aspektem społecznego obowiązku, lecz kluczowe jest połączenie DEI z inicjatywami i działaniami HR danej organizacji.

W praktyce powinno to obejmować dostosowanie procesów rekrutacyjnych, rozwijanie programów szkoleniowych w zakresie świadomości kulturowej czy promowanie równości płacowej. Równie ważne jest stosowanie wskaźników związanych z różnorodnością i inkluzywnością w organizacji oraz monitorowanie ich w miarę wdrażania kolejnych inicjatyw z zakresu DEI.

Przykładowe działania „DE&I”

  1. Wsparcie pracowników w pełnieniu ich różnych ról społecznych tj.:
    1.  dostosowanie istniejącego hybrydowego modelu pracy
    2. warsztaty dla rodziców o ich prawach wynikających z kodeksu pracy
    3. uwzględnienie w procesach awansu pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich
  2. Otwarcie na pracowników w różnym wieku
    1. przeszkolenie menedżerów w zakresie zarządzania wiekiem pracowników
    2. dostosowanie oferty świadczeń pracowniczych
    3. zrewidowanie oferty opieki medycznej
  3. Wdrażanie bezpiecznej przestrzeni do mówienia o „DE&I”
    1. ogólne szkolenie z różnorodności dla pracowników
    2. szkolenia z zarządzania różnorodnością dla menedżerów
    3. bezpieczny kanał komunikacji o sprawach pracowniczych
  4. Analiza i reorganizacja procesów HR
    1. rekrutacja ogólnopolska
    2. otwartość komunikacyjna na wiek i różne role społeczne
    3. budowanie zaangażowania w hybrydowy/zdalny model pracy